John Blund har stannat över natten nu i 3 dagar

Ha ha nu har John Blund stannat hos mig i tre nätter. Börjar redan kännas lite bättre 🙂 tänk vad viktigt god sömn är för en bra balans. 

Jag vet att jag skrivit om sömnen tidigare men vill ta upp det igen när jag själv har haft det tufft med att kunna sova bra. Min hälsa påverkas och det händer många saker som är svårt att särskilja på vad som är vad i kroppen och psyket. Känner att jag kan fokusera lite bättre och hjärnan blir inte lika slö och okoncentrerad fort när det blir mycket omkring mig. 

Texten nedan är från min pågående bok…..

Vad händer i kroppen och psyket när vi sover för lite? Redan efter ett dygn så kan inte kroppen fungera normalt utan sömn, kroppen och psyket börjar fungera sämre. Vi får då problem med trötthet, störd ämnesomsättning, muskelvärk, humörsvängningar, minnesproblem, sämre prestationsförmåga, minskad uppmärksamhet och koncentrationsförmåga samt reaktionsförmåga. Hämmat immunförsvar samt ökad risk för fetma och diabetes typ 2. Ökad tillverkning av aptithormonet Ghrelin och minskad tillverkning av aptithormonet Leptin samt minskad produktion av könshormoner. Vi får högre blodtryck, mindre stresstålighet, spänningar i musklerna, stress, risk för depression samt för utbrändhet med minskad kreativitet och livskvalitet.

En ny upptäckt är att hjärnan typ tvättar hjärnan och rengör sig själv från dagens slaggprodukter under sömnen. Hjärnan tar 20 procent av våra kalorier vi äter och alstrar massor av avfall. Den behöver byta ut ca sju gram proteiner varje dag för att hålla sig i trim. Vart tar då allt skräp vägen. Enligt neuroförbundet så har hjärnan ett sinnrikt system för att spola bort avfall, ett reningssystem. Om vi får ansamlingar av skadliga proteiner så kan vi drabbas av neurodegenerativa sjukdomar som främst drabbar äldre. När vi blir äldre minskar effektiviteten samt vid hjärnskakning. Även vår sovställning kan påverka flödet, att sova på sidan ger bäst flöde och på magen den sämsta. Det som kan påverka systemet på ett positivt sätt är fysisk aktivitet, sömnen, motion, meditation de ämnen jag skriver om att de påverkar oss till ett bättre välmående.

Som sagt detta är en del av min text om sömnen från min bok

Nu blir det mera planering inför flytten och kanske packa några kartonger innan jag ska träffa en kompis för att bara mysa och fika tillsammans.

Ha en underbar lördag och njut av stunderna för det är inte dagar vi minns utan stunderna. Uppskatta de små sakerna i livet och oja dig inte över det du inte har eller kan få i livet. Allt har en mening….

Lämna ett svar

Till startsidan