En sömnlös natt ger en tillfällig hjärndimma nästa dag

Ytterligare en varm sommardag att gå till mötes. Det var väldigt varmt igår och det blir kanske lika varmt idag. Gäller att njuta för nästa vecka kommer kallare väder igen.

Mitt foto från en vacker sommardag

Somnade tidigt igår och vaknade vid 2 på natten och har inte kunnat somna om utan varit nu vaken sedan dess. Hjärnan känns som tuggummi för den har inte fått sin viktiga tid till allt som behövs göras under en nattsömn.

Vad händer i kroppen och psyket när vi sover för lite? Det är mycket som händer när vi inte har en god sömn. Redan efter ett dygn utan sömn så börjar kroppen fungera sämre. Så idag så kommer min kropp och hjärna inte hänga med så bra. Får försöka vila en stund på dagen och hålla mig inne.

Det som vi får problem med är naturligtvis trötthet men även många andra saker som störd ämnesomsättning, muskelvärk, humörsvängningar, minnesproblem, sämre prestationsförmåga, minskad uppmärksamhet och koncentrationsförmåga samt reaktionsförmåga. Hämmat immunförsvar samt ökad risk för fetma och diabetes typ 2. Det är om vi har under en längre tid sömnproblem inte bara för en natt.

En ny upptäckt som jag tycker är fascinerande är att hjärnan typ tvättar sig själv och rengörs från dagens slaggprodukter under sömnen. Hjärnan tar 20 procent av våra kalorier vi äter och alstrar massor av avfall. Den behöver byta ut ca sju gram proteiner varje dag för att hålla sig i trim.

Vart tar då allt skräp vägen? Enligt neuroförbundet så har hjärnan ett sinnrikt system för att spola bort avfall, ett reningssystem. Om vi får ansamlingar av skadliga proteiner så kan vi drabbas av neurodegenerativa sjukdomar.

Vår sovställning kan påverka flödet vid rengöringen. Att sova på sidan ger bäst flöde och på magen den sämsta. Det som kan påverka systemet på ett positivt sätt är fysisk aktivitet, sömnen, motion, meditation.

Sova ordentligt är en viktigt del av vårt liv för vår kropp och psyke.

1 comment / Add your comment below

Lämna ett svar

Till startsidan